Voedingsmiddelen die Cruciaal zijn voor een Gezonde Slaap

Het gemeenschappelijke kenmerk van voedingsmiddelen die de slaapkwaliteit verbeteren, is dat ze rijk zijn aan het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan verhoogt de productie van het hormoon serotonine, en serotonine ondersteunt op zijn beurt het hormoon melatonine. Melatonine helpt het lichaam zich aan te passen aan de verschillen tussen dag en nacht. Met andere woorden, het helpt ons in slaap te vallen als het donker wordt en wakker te worden als het licht wordt. Daarom verbeteren voedingsmiddelen met een hoog tryptofaangehalte de slaapkwaliteit. Daarnaast heeft het consumeren van voedingsmiddelen met een hoog magnesiumgehalte, zoals peulvruchten, oliehoudende zaden en donkergroene bladgroenten, voor het slapengaan een positief effect op de slaapkwaliteit.

Banaan

Bananen bevatten veel kalium, wat helpt om de hele nacht door te slapen, en magnesium, wat ook een natuurlijke kalmeringsmiddel is.

Walnoten & Amandelen

Noten zoals amandelen en walnoten zijn rijk aan magnesium en zink, en bevatten ook melatonine. Magnesium helpt stress te verminderen.

Spinazie

Spinazie is rijk aan magnesium, wat van nature zenuwen en spieren ontspant om het lichaam te kalmeren en slaap te bevorderen. Magnesium kan ook helpen nachtelijke beenkrampen te voorkomen, een veelvoorkomende oorzaak van nachtelijk wakker worden. Daarnaast is spinazie een goede bron van calcium, wat helpt tryptofaan in de hersenen om te zetten in melatonine, een slaapbevorderend hormoon.

Prei

Prei heeft een rijke mineralenpool en verhoogt je gevoel van slaperigheid wanneer het voor het slapengaan wordt geconsumeerd. Omdat het veel mineralen bevat, helpt het de hersenen slaperig te worden en slaapstoornissen te verminderen. Het helpt ook om mensen met psychologische aandoeningen te kalmeren.

Warme melk, yoghurt en kefir

Warme melk, yoghurt en kefir zijn bronnen van zowel tryptofaan als GABA. Vooral yoghurt en kefir bevatten probiotica, die ook gunstig zijn voor onze darmgezondheid, wat ons tweede brein is.

Kiwi

Kiwi geeft meer serotonine af dan andere vruchten. Hierdoor vermindert het ‘s nachts angst en maakt het gemakkelijker om in slaap te vallen. Kiwi wordt ook beschouwd als een van de beste slaapbevorderaars vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten.

Havermout

We zijn gewend havermout, dat calcium, magnesium en kalium bevat, bij het ontbijt te consumeren. Echter, wanneer je het ‘s avonds consumeert, helpt het ook om te slapen.
design dekbedovertrek